Jdi na obsah Jdi na menu
 


Bell P-63 Kingkobra



      Bell P-63 Kingkobra byl navržen s úmyslem zlepšit u tohoto typu výškové charakteristiky předcházejícího typu Bell P-39 Aircobra. U P-63 byla zachována koncepce P-39 s umístěním motoru do těžiště stroje, za pilotní kabinu. Vrtule pak byla hnána dlouhou hřídelí, která byla vedena mezi nohama pilota. Přední část stroje tak zůstala volná pro zástavbu 37 mm kanónu Oldsmobile M4. Navíc byly namontovány dva kulomety 12,7 mm do přídě stroje nad kapotu, které byly pro střelbu synchronizovány s otáčkami vrtule. Tato výzbroj byla doplněna čtyřmi 30mm kulomety po dvou v každé polovině křídla. Motor byl typu Allison V-1710-85 kapalinou chlazený 12-ti válec do V, který dával až 1200 koní. Bell P-63 Kingkobra byl založen na XP-39E s

Obrazek

 

laminárním profilem křídla a lepším turbodmychadlem. Byly objednány tři prototypy. Dva s motory Allison V 1710-47 a jeden s motorem Roylls-Royce Merlin (neboli Packard V-1650). Ve finále se ovšem motory Packard v P-63 nepoužívaly, protože byly vyhrazeny pro Mustangy a nakonec byly poháněny motory Allison V-1710-93. Tyto motory poháněly novou čtyřlistou vrtuly. Prototypy byly označeny XP-63. 
      P-63 zůstal věrný koncepci P-39, až na celkově větší rozměry. Dodávky začaly v říjnu 1943. Mezitím o typ projevil zájem Sovětský svaz, který provozoval i P-39 a který měl velkou potřebu nových stíhacích letadel. A tak se P-63 Kingkobra stala dalším vhodným typem pro výzbroj sovětského letectva. Zkoušky prováděl zkušební pilot Andrey G. Kochetkov. Po úspěšných zkouškách začal být typ do Sovětského svazu dodáván z Aljašky. P-63 vynikal v útoku na pozemní cíle, díky své silné výzbroji. V Sovětském svazu bylo používáno téměř 72% všech vyrobených letounů P-63 a tak se Sovětský svaz stal hlavním provozovatelem letadla.
      Po válce se P-63 pooužíval u hrstky provozovatelů. Francie obdržela nejméně 300 strojů na konci války. Honduras se stal jiným primárním provozovatelem Kingkober, zatímco Spojené království obdrželo jen dva kusy. Ve Spojených státech byly Kingkobry používány v amerických leteckých sborech a u armádního letectva byly dva místní operátoři na Kingkobrách. Spojené státy ovšem nikdy nepoužily Kingkobru v boji.

Obrazek 

     P-63 Kingkobra se vyráběl v těchto variantách. Původní variantou byl P-63A bylo dodáno 1725 ks do bloků 1 až 10. XP-63B byl navrhovaný model, který byl založen na Merlinech. Ale tyto letouny nikdy nevzlétly, protože motory Merlin již byly vyčleněny pro Mustangy. P-63C se stala druhou vyráběnou verzí. Byly do ní montovány motory Allison V-1710-117 se zvyšováním výkonu motoru vstřikováním vody do válců. Motor měl výkon až 1800 koní. Bylo vyrobeno 1777 ks této varianty. P-63D se odlišoval montáží motoru Allison V-1710-109(E22) s 1425 koni výkonu. Další změnou bylo prodloužení křídel a pilotní kabina neměla dveře. P-63E byla obdobná jako model D, ale měla původní dveře u pilotní kabiny. SOP byla prodloužena. Verze E dosahovala maximální rychlosti 408 mil/hod a cestovní rychlosti 280 mil/hod a dostupu 43 000 stop. P-63F se odlišoval montáží motoru Allison V-1710-135 a větší plochou SOP. XP-63 H byla konverze založená na modifikované P-63E s novým motorem.

      Dále byly P-63 používány jako létající cíle. Pro tento účel byly natřeny zářivě oranžovou barvou. Takto byly zapojeny modely P-63A (100 ks) a RP-63C(200 ks) i RP-63G "Pinball" (32 ks).
      Bylo vyrobeno více než 3300 Kingkober což je o mnoho méně než u úspěšné P-39, kde bylo vyrobeno 9000 ks.

Obrazek

 Hlavní technické údaje Bell P-63C Kingkobra:

Délka: 10,00 m
Šířka: 11,70 m
Výška:   3,80 m
Max. rychlost: 660 km/h
Max. dolet: 725 km/h
Stoupavost: 762 m/min
Prázdná hmotnost: 3100 kg
Dostup: 13100 m
Motor: 1x Allison V-1710-117 s výkonem 1 800 hp

 


Video z youtube.com:

 
 

 

Portrét


Facebook

Kontakt

Jiří Pospíšil

733400648

pospisiljiri@seznam.cz


Archiv

Kalendář
<< červenec / 2017 >>


Statistiky

Online: 1
Celkem: 89087
Měsíc: 1117
Den: 34