Jdi na obsah Jdi na menu
 


Lockheed P-38 Lightning

      Konstruktérem P-38 Lightning byl inženýr Clarence "Kelly" Johnson a jeho tým návrhářů. Svou koncepcí byl nový stroj největším odklonem od tradičního stíhacího letounu. Lightinng byl svou koncepcí nekonvenční. Měl totiž dva nosníky ocasních ploch s pilotní kabinou ve středové gondole. Navíc byl vyzbrojen dvakrát silnější výzbrojí než jeho předchůdci. Všechny jeho zbraně byly soustředěny ve středové gondole. Proto odpadla nutnost synchrnonizace vrtulí. P-38 měl navíc tříkolý podvozek příďového typu, což byl další netradiční prvek.
      První prototyp XP-38 byl postaven v přísném utajení. Svůj první let absolvoval 27. ledna 1939. Zalétal ho zkušební pilot, poručík Benjamin S. Kesley. Lockheed věnoval investice ve výši téměř 6 000 000 dolarů na vývoj prototypu z vlastních zdrojů. Prototyp byl ztracen, když Kesley při startu přejel dráhu v Mitchell Field. Kesley havárii

Obrazek

 

přežil, letadlo však bylo odepsáno. Lockheed obdržel zakázku na třináct YP-38 spolu s obvyklým seznamem vylepšení.
      XP-38 byl vybaven dvěma kapalinou chlazenými motory Allison V-1710 se stejným smyslem otáčení vrtulí. U YP-38 a všech následujících verzích, byl potlačen otáčivý moment vrtulí jejich protiběžným smyslem otáčení. Jeden XP-38A byl postaven s přetlakovou kabinou. Výzbroj na YP-38 byla změněna výměnou dvou 50 mm a 30 mm kulometů a 20 mm kanón byl nahrazen 37 mm. První výrobní verze bylo 35 P-38D po kterých následovalo 210 P-38XE, který se navrátil zpět k 20 mm kanónu. Tato letadla začala přicházet k jednotkám v říjnu 1941, těsně předtím než Amerika vstoupila do II. světové války. U P-38D byly zavedeny samotěsnící nádrže a pancéřová ochrana pilota.

Obrazek

 

      Objevil se velký problém se ztrátou kontroly ve střemhlavém letu způsobené aerodinamickou stlačitelností. Major letectva Signa A. Gilke běhen pozdního jara 1941 prováděl střemhlavý let z výšky 9 120 m. Když se dostal na indikovanou rychlost 515 km/h, začal se ocas silně třást, až se střemhlavý let změnil v téměř svislý. Signovy se ovšem podařilo bezpečně přistát. Třepetání ocasu bylo brzy vyřešeno zavedením nového profilu s cílem zlepšit proudění vzduchu od kokpitu, kde vstupovalo do centrální gondoly křídlo. Celkem sedmnáct měsíců trvalo než byl zjištěn důvod problémů, které měl při střemhlavém letu Gilke. Byly proto testovány zmenšené modely P-38 v aerodinamickém tunelu v Ames provozovaném NACA a zjištěno, že rázové vlny, které

Obrazek

 

vznikají při proudění vzduchu nad křídlem dosahují rychlosti blížící se rychlosti zvuku a stávají se turbulentními. Lockheedu se tento problém nikdy nepodařilo zcela vyřešit. Firma však instalovala klapky pod každým křídlem což stačilo k hladkému proudění vzduchu a udržení kontroly při střemhlavém letu.
      Nejrychlejším Lightingem byl P-38J s nejvyšší rychlostí 420 mph.

Obrazek

Nejvíce vyráběnou verzí byla verze "L". U Lockheedu bylo postaveno 2 735 ks a u Vultee 113 ks této verze. Tato verze byla poháněna dvěma motory Allison V 1710-111 po 1475 hp. P-38 prošel během výroby několika úpravami. U P-38J byly zvětšeny vstupy k chladičům motorů. Zakřivené čelní sklo bylo nahrazeno plochým čelním panelem. Některé z nich byly vybaveny pumovnicí v nose a používaly se k bombardování pozemních cílů. P-38M byla dvousedadlová noční stíhací verze vybavená radarem. Několik z nich se dostalo do provozu ještě před koncem války.

      P-38 byl největší, nejtěžší, nejrychlejší dvoumotorovou stíhačkou. Kapacita interních palivových nádrží 410 galonů, mohla být zvětšena zavěšením dvou přídavných nádrží na 1 010 galonů, čímž vzrostl dolet na 450 mil. Tím se P-38 stal prvním vhodným stíhačem pro dálkový doprovod bombardérů. P-38 mohl pojmout kromě své výzbroje v nosu také 4 000 liber externích zbraní, včetně bomb a raket.


Technické údaje Lockheed P-38 Lightning:

Délka: 11,53 m
Rozpětí: 15,84 m
Výška:   3,91 m
Prázdná hmotnost: 6 395 kg
Provozní hmotnost: 7 937 kg
Dostup: 12 192 m
Max. rychlost:       627 km/h
Dolet:   1 448 km
Pohonná jednotka: Dva Alison V 1 710/111 kapalinou chlazený motor o výkonu 1 062 kW ve výšce 8 077 m. V nouzi krátkodobý výkon 1 193 kW.
Výzbroj: Jeden 20mm kanón Hispano - M2C a čtyři kulomety Browning ráže 50 mm. 4 000 liber bomb 5 nebo 10 raket.

 


 

 

 


 

 

 
 

 

Portrét


Facebook

Kontakt

Jiří Pospíšil

733400648

pospisiljiri@seznam.cz


Archiv

Kalendář
<< červenec / 2017 >>


Statistiky

Online: 4
Celkem: 89090
Měsíc: 1119
Den: 36