Americké vzducholodě Akron a Macon
Americké vzducholodě Akron a Macon
V srpnu 1931 byla uvedena do provozu obří vzducholoď Akron. Tato vzducholoď měla objem 194 000 m3 a délku 239 m. Osazena byla osmi motory Maybach po 42 kW. Její maximální rychlost byla 139 km.h-1. Vrtule byly otočné a umožňovali i tah vzhůru, což se dalo využít při řízení letu v různých směrech i k couvání vzducholodě. Posádkou bylo 60 mužů. Ve vzducholodi byl i hangár pro pět letounů, které měli sloužit k ochraně této vzducholodi.
Toto bylo vyzkoušeno na vzducholodi Los Angeles v říjnu 1931, kdy na hrazdě na ní instalované přistál první stíhací Curtiss. Pokus byl úspěšný a tak se na jeho praktickém zavedení dále pracovalo. Mezi tím, ale havarovala vzducholoď Akron, když ji proud klesavého chladného vzduchu strhl směrem k hladině tak, že narazila zádí o vodní hladinu, nabrala vodu a rychle se potopila. Ze 76 členné posádky přežili jen tři muži. Tolik členů posádky zahynulo, protože na palubě vzducholodi nebyly záchranné vesty, jak se zjistilo při vyšetřování.
11. března 1933 absolvovala svůj křest vzducholoď Macon. Ta už se běžně používala jako přístav pro letouny a běžně na ní letadla přistávali i startovali. Při simulovaných leteckých soubojích se ovšem ukázalo, že i navzdory ochraně, které vzducholodi poskytovali mateřské stíhačky, by byla vzducholoď i tak sestřelena.
Neblahý osud potkal i tuto vzducholoď. Havárie ji potkala při návratu z jednoho takového nácviku, kdy jí silné poryvy větru utrhly horní svislou ocasní plochu. V důsledku toho začalo unikat hélium z několika vnitřních balónů. Vzducholoď se poté začala řítit směrem dolů. Velitel lodi přikázal vypustit všechnu vodní přítěž a větší část paliva. Vzducholoď začala prudce stoupat. Po vystoupání do velké výšky pojistné ventili automaticky vypustili velkou část hélia z neporušených balónů. Vzducholoď začala padat jěště rychleji než předtím. Vzniklou situaci se povedlo zmírnit tím, že byl vypuštěn zbytek paliva a přítěže i motory nastavenými na plný tah s vrtulemi obrácenými směrem vzhůru. Jen dva muži při tomto pádu zahynuli. Ostatních 81 můžů vylovily z moře lodě.
Vzducholoď Los Angeles byla rozebrána v roce 1940 a tím zkončila doba velkých vzducholodí.
Video z youtube.com, vzducholoď Akron a Macon