Boeing B-29 Sperfortress
Úvahy o zkonstruování vysoce výkonného bombardovacího stroje se v USA objevovaly již koncem třicátých let. Firmy Consolidated, Douglas, Lockhed a Boeing tak mohly od amerického letectva převzít požadavky na konstrukci takovéhoto stroje již na konci roku 1939. Letoun měl dopravovat 1 000 kg pum na vzdálenost 4 000 km, přičemž měl dosáhnot doletu 8 600 km při maximální rychlosti 640 km/h.
Firma Boeing v soutěži vyhrála a dostala v roce 1940 kontrakt na výrobu svého typu nazývaného Model 345 neboli XB -29. 21. září 1942 vzlétl první z nich. Vývoj se však komplikoval. Především ho brzdily problémy s motory Wright R 3350 Duplex Cyclone.
Mimo to havaroval druhý prototyp . Při této havárii zemřel i zalétávací pilot Allen s posádkou. Před zahájením sériové výroby , byla zhotovena čtrnáctikusová ověřovací serie YB - 29 a poté byla ihned objednána výroba prvních 25 kusů sériových B - 29. Tyto letouny přišly k jednotkám v září 1943.
Typ Boeing B - 29 Superfortress byl po všech stránkách inovativím letounem . Měl vestavěny tři přetlakové kabiny . Dále byl vybaven dálkově řízenými střeleckými věžemi. Věže byli dvě na horní straně trupu. Po dvou na spodu trupu . V přední horní věži bylo 4 až 5 kulometů rozmístěných do půlkruhu. Kulomety ráže 12,7 mm a kanón 20 mm obsluhoval přímo zadní střelec .
Po vyřešení problémů s motory , přešly B - 29 k bombardovacím útokům v noci s využitím radarů na japonská města. Byli používány zápalné pumy. Při náletu z 9. na 10.3. 1945 na Tokyo přišlo o život 84 000 lidí. Po tomto náletu bylo postrádáno 14 ks B - 29 . B - 29 je rovněž nechvalně proslulý náletem na Hirošimu a Nagasaki, při kterém byly použity atomové pumy.
Celkem bylo vyrobeno 3943 kusů sériových strojů z toho 2513 kusů B - 29, 1119 kusů B - 29 A a 311 kusů B - 29 B .
Technické údaje Boeing B-29 Superfotress
Hmotnost prázdného letounu | 33 792 kg |
Nosná pocha | 161,28 m2 |
Výška | 8, 458 m |
Rozpětí | 43, 053 m |
Délka | 30, 175 m |
Vzetová hmotnost | 54 431 kg |
Maximální rychlost | 547 km/h ve výšce 9 144 m |